måndag 2 mars 2009

Runo Samuelson - insändare i olika media

.
.

Citat:


Men det här sättet att kontrollera människor på är inte unikt för församlingen i Knutby, utan måste sättas in i ett större sammanhang. Det har sina rötter i bland annat Livets ord. Utan grundaren pastor Ulf Ekmans mycket auktoritära ledarstil så hade liknande strukturer aldrig fått fäste i Knutby.
Pastorerna i Knutby var nämligen inte sena att ta efter Ekmans framgångsrecept. Någon gick på Ekmans bibelskola och man gjorde en ”missionsresa” till Asien tillsammans.

http://nwt.se/asikter/insandare/article489072.ece


Det skall ha varit Åsa Waldau som var med på den resan, hon tyckte inte hon fick nog uppskattning och uppmärksamhet av Ulf Ekman så hon blev ordentligt sur.


Citat:

Olika frikyrkor i Sverige har gjort mycket gott men det finns även en mörk sida, och det är den som med starka influenser av Ekmans Livets ord fick en efterföljare i Knutby.
Därför är det viktigt och angeläget att leda en kristen gemenskap utan krav på total lydnad men med vidsynt kärlek och med öppen och generös attityd och låta varje medlem utvecklas i sin takt kring tro och tvivel. Det är bara då som en människa växer och kan blomma ut.
Det vore mycket intressant om professor Eva Lundgren vid Uppsala universitet gick vidare i sin forskning om Knutbyförsamlingen och breddade och fördjupade den till att även omfatta föregångare som Livets ord och delar av frikyrko- sverige.

Runo Samuelson

http://www.blt.se/opinion/debatt/knutby-ingen-isolerad-foreteelse(1182592).gm


Bravo Runo Samuelson, ingen dum idé att institutionen låter Eva Lundgren gå vidare med forskning av Knutbyförsamlingen och dess föregångare.



Sigbert Axelson svarar på Runo Samuelsons insändare 24-02-2009 i UNT

Pastorer förför med privata uppenbarelser

http://www2.unt.se/avd/1,1826,MC=28-AV_ID=872786,00.html


Citat:

Ulf Ekman kom till Uppsala 1982 från Tulsa, Oklahoma, där han lärt sig knepet att predika om sin egen förkunnelse, att den kommer till honom som en uppenbarelse från Gud.
I sin bok Ekonomisk frihet (1989) påstår han att han har hört två röster. Den första sade: "Du kan predika tro och helande, men inte om ekonomi [?] så säg inget om pengar!" Det var djävulens röst som han då lyssnade till, bedömde han.
Den andra sade tvärtom: "Vad du behöver predika i Sverige mer än något annat är ekonomiskt överflöd." (sidan 23). Detta bedömde Ekman som Guds röst.
Han själv gjorde valet mellan sina två påstådda uppenbarelser, och han valde framgång. Succé med Gud!
Förutsättningen för att folk ska tro på en förkunnare som påstår att han eller hon får orden direkt från Gud genom en privatuppenbarelse är att ganska många åhörare historiskt sett brukar tro att han eller hon talar sanning. (Vi är nog alla ganska lättlurade).

Förkunnaren räknar kallt med att endast ett fåtal åhörare går till Bibeln för att se efter vad Jesus och apostlarna sade om gudomlig uppenbarelse.
Ulf Ekman, Helge Fossmo och många andra förkunnare underställer inte sin teologiska grundsyn församlingen för demokratisk och biblisk kontroll. I Nya Testamentet finns inte något stöd för att den som tror, ber eller offrar ska göra ekonomisk succé och vara kärnfrisk. Jag tror att frågan om uppenbarelsekunskap är en nyckelfråga om man vill studera likheter mellan Livets Ord, Filadelfiaförsamlingen i Knutby och liknande på andra håll i landet.

Läs hela här:

http://www2.unt.se/avd/1,1826,MC=28-AV_ID=869994,00.html

Sigbert Axelsson kommenterar Runo Samulessons insändare som är ett svar på Jonas Kulings

Här finns Runo Samuelssons insändare och svar till Jonas Kuling-medlem Knutby FFS

http://www2.unt.se/avd/1,1826,MC=28-AV_ID=869994,00.html







Vallmofantasi

7 kommentarer:

Germunds Blog sa...

Intressant forumtråd här

Anonym sa...

Påminner läsekretsen om begreppet "Apostoliskt ledarskap", vilket Sten-Gunnar Hedin betonade vid Uppsala Universitets konferensdag i februari.

Bör ses mot bakgrund av hur apostoliskt ledarskap ses av Trosrörelsen och JDS-läran.

Vid den tid då pastorerna i Knutby FFS sägs ha influerats av Livets Ord/Ulf Ekman, tassade Ekman långt inne på framgångsteologions marker. Livets Ord sägs numera -- även av Ekman själv vid Knutbykonferensen i februari -- ha en mer moderat teologi. (Vilket i sig stämmer med hur Liselotte Frisk i "Nyreligiositet i Sverige" skildrar andliga rörelsers utveckling över tid.)
Se t.ex. http://susning.nu/Apostoliskt_ledarskap
http://sv.wikipedia.org/wiki/Trosr%C3%B6relsen
http://sv.wikipedia.org/wiki/JDS-l%C3%A4ran

Anonym sa...

Jag har hittat nån som skriver posetift om knutby utan att vara med i sekten
http://blogg.aftonbladet.se/28758/

Anonym sa...

Är personen nu under fasen loveboming?


http://blogg.aftonbladet.se/28758/perma/1085626/

Anonym sa...

I Unt fortsätter klargörandena: "Religiös lydnadskultur spreds till Knutby" av Runo Samuelson, Uppsala. Replik på Magnus Dahlbergs (Livets Ord) svar 26/2. http://www2.unt.se/avd/1,1826,MC=28-AV_ID=873966,00.html

Anonym sa...

Gillar din blogg! Men den info jag hittat i böcker (snart läst alla som kommit i ämnet Knutby) samt intervjuer i olika media så var Knutby inte alls mycket för LO. Ngn av ledarna var där på besök men det upprepades inte och medlmmerna uppmuntrades ej att åka dit. Åsa Waldau har ocskå personligen varit emot Livets Ord enligt vad hon själv sagt i ganska tidigt skede.

Sofie sa...

Tack för kommentarer och länkar.

Kim Wincent som var församlingsledare innan Helge Fossmo kom till Knutby (och är det nu) har gått Livets Ords utbildning, flera av medlemmarna har gått i Livets Ords bibelskola.

Åsa Waldau var med på en missionsresa med Ulf Ekman och Livets Ord, hon fick inte den uppskattning och beundran som hon väntat sig av Ekman på den resan. Efter det så tycker inte Åsa om LO men deras gamla läror praktiseras än idag i Knutbysekten.