måndag 16 mars 2009

Anders Haag sekternas vän och försvarare del 2

.
.
Anders Haag har bloggat om Sektinfo på Svenska Dagbladet och här kommer vårt svar på Haags bloggning

http://blogg.svd.se/idagbloggen?id=12378



Att signaturen quark just nu inte håller på att rota i detta betyder inte att h*n har fel i sina teorier. Inte heller betyder det att h*n skrivit till sektvänlige Haag att h*n tagit avstånd från sina mycket utmärkta teorier och analyser. Anser att signaturen quarks teorier är hållbara, vi kommer i framtiden säkert att få återkomma till detta.

Det finns säkert trevliga sekter också, som varken, mördar, mobbar, tuktar barn och kvinnor, samt lever i det Yrsa Stenius kallar för " det nakna horeriet i Knutby", tänker på en UFO-sekt med några underliga helt ofarliga kufar.

Det är ju en mycket märklig och till intet förpliktigande hållning. Anders Haag försöker sitta på två stolar, vilket aldrig lyckas.

En destruktiv osund sekt som till exempel Knutby FFS är en sekt och som sådan skall självklart alltid motarbetas. Någon annan hållning är knappast rimlig.

Det påminner bara om det gamla vanliga "neutrala" omdömet om Hitler, gaskamrar, javisst, det var ju inte bra, men han byggde många motorvägar!


Anders Haag skriver att hans närmaste chef och journalisthögskolan fått varning från FRI.
Herr Haag att plocka fram detta ger dig inget kvitto på att allt är ok!


Haags bloggar på och berömmer sig för att han inte tar ställning - vilket i själva verket ÄR att ta ställning FÖR sektledarna.

Barn far illa? Barn misshandlas? Barn instrueras att ljuga för omvärlden? Ledarna lever dubbelliv? Anstiftare till mord går fria? Ledare som anställt anstiftare till mord sitter kvar med löner och skyller ifrån sig?

Sara döms till skadestånd åt dem som bröt ned henne? Ryck på axlarna - det är hedervärt!


Men jag håller till viss del med Haag om att det kan uppstå anti-sekt-grupperingar som beter sig sekteristiskt.

Haag själv vill man hålla avstånd till.




Bild, fått väldigt mycket bilder från vännerna i grafikgruppen. Detta är en scannad bild från en väggalmanacka från mars 2002. När jag fick se bilden, kom tankarna på en mycket god vän som är en stor fågelvän. ;) Klicka som vanligt.

3 kommentarer:

Germunds Blog sa...

Anders Haag har raderat kommentarer som jag har gjort och nu får vi se om denna får vara kvar.

Så här svarade jag honom nyss:

Jag såg de nitton minuternas efterdebatt där du försökte försvara Kristi-Brud-sekten och måste säga att jag inte förstod vart du ville komma. Det var en väldigt otydlig deklaration du framförde och då är jag med det betyget, mycket snäll. Beträffande bloggen Sektinfo, har jag följt den från start och jag kan försäkra dig att den gör betydligt större publicistisk nytta för
sektoffren än vad du gör med dina taffliga försök att sitta på två stolar samtidigt.
Är du förresten obrottsligt hederlig när du påstår att bloggen uppmanar till kartläggning av dig? Tummar du inte på din journalistiska heder när du gör detta påstående? I nästa rad påstår du att bloggarna beskriver sig som en stor gullig familj, vilket jag utgår från att du kan
verifiera. Jag har med blogspots sökfunktion, inte kunnat finna denna beskrivning.
Där har vi åter en tveksamhet runt din journalistiska heder! Jag håller med Sektinfo om att du agerade försvarsadvokat för Kristi-Brud-sekten i efterdebatt och det är absolut inte förenligt med journalistisk integritet.

Sektinfo sa...

Hej Germund!

Tack för din kloka kommentar om Anders Haag.

Haag håller just nu på att måla in sig i ett hörn av sällan skådat slag.

Märkligt att Anders Haag är så känslig för kritik så han raderar en saklig kommentar från Germund-bloggaren som har ett högt anseende i bloggvärlden.

Mvh

Anonym sa...

Det finns många underliga fåglar i Vår Herres Hage.

En del i lånta fjädrar......

Vilken underbar fågelbild med alla mesarna!

Hälsning från
Fågelvännen