tisdag 17 mars 2009

Med hatet som drivkraft

.
.
Sophia Bonde har skrivit en bra krönika i Dagen 17-03-2009

Citat:

Jag har länge hyst ett intresse för Ulrike Meinhof, vilket för en vanlig hederlig kristdemokrat nog bara kan beskrivas som lite apart. Men så är det. Hon fascinerar mig. Sedan ett tag verkar hon också vara mer än vanligt aktuell.

I höstas kom den både rosade och starkt kritiserade filmen "Baader-Meinhof komplex" och dessutom en tung biografi över henne, den tyska vänsterjournalisten som plötsligt gick under jorden och började råna banker tillsammans med andra långhåriga typer av marxistisk övertygelse.

I fängelset fick Ulrike Meinhof en skrivmaskin och skivspelare och tillgång till all litteratur hon önskade. Hon arbetade frenetiskt i sin cell på texter i vilka hon försökte förklara sitt hat mot det tyska samhället; ja, hon var till och med så upptagen att hon frivilligt avsade sig rätten att träffa sina barn - de distraherade henne. Hon hängde sig i sin cell 1976.


Läs hela artikeln här


Är det hatet som är Åsa Waldaus drivkraft? Åsa har för en journalist på Uppsala Nya Tidning förklarat alla kyrkor krig

Åsa Waldau - "Jag förklarar gärna krig mot alla andra kyrkor." Läs om det här

Har sett filmen "Baader-Meinhof komplex"

En Ulrike Meinhof som förklarar krig mot allt det som hon upplever som ondska. Kan se kopplingar mellan den drivkraft som drev Ulrike Meinhof att kriga mot det hon upplevde som ondskan och den drivkraft som driver Åsa Waldau att förklara krig mot samtliga kyrkor.

Åsa Waldau har förklarat att utanför församlingen och Knutby är ondskan. Lämnar man sekten och Knutby hamnar man i helvetet.


Åsa Waldau nöjer sig inte med det, hon förstör även relationerna för anhöriga och sektmedlemmar. Inte heller tycker hon att sektbarnen behöver en utbildning - de skall ju snart gå hem -

När det gäller Ulrike Meinhof och Åsa Waldau kan man se fanatism och det farliga hatet som drivkraft? Träffade Åsa sina barn under de åren hon levde i avskildhet med sin Gud och Jesus, under tiden hon skrev Tirsaprofetian?

En medmänniska med empati kör inte ut en sjuk Sara mitt i natten utan hade sett till att Sara kommit till läkare. Man behöver endast vara knappt normalbegåvad för att inse att Sara borde till en läkare!

Åsa har både i TV-program samt förundersökningen berättat att det var hon som körde ut Sara ensam i mörkret till busshållplatsen.






Krokus

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag kan inte svära på hur jag hade reagerat om en man slagit min make i huvudet, eller min bror i huvudet med en hammare. Det kan hända att jag i stunden kört ut honom i mörkret. Så det agerandet i sig, i en stressad situation, bevisar inte att Åsa är en farlig människa. Det måste finnas andra saker som gör henne farlig? Ja jag tror att sekten i Knutby är farlig. Samtidigt vill jag inte hata, det vore hemskt om en ledare tar livet av sig, det är ju förfärligt. Jag hoppas ledarna i Knutby kommer ut till frihet och får helas, och alla "under" dem också./Tror ännu med Guds hjälp