onsdag 11 februari 2009

Knutby FFS knäckte Sara - artikel av barnläkare Roland Sennerstam

Publicerad: 1 oktober 2004, 05.30. Senast ändrad: 2 november 2007, 06.40

Barnflickan i hovrätten Frågan om Sara Svensson lider av en allvarlig psykisk störning måste tolkas ur ett religionspsykologiskt perspektiv. Rätten får inte bortse från den mycket speciella slutna miljö som präglat henne, skriver barnläkaren Roland Sennerstam, som själv har rötter i pingströrelsen.



I tingsrätten fälldes pastorn för stämpling till mord och mordförsök och barnflickan för mord och mordförsök. Frågan om allvarlig psykisk störning hos barnflickan blir nu en viktig diskussionspunkt, när målet avgörs i hovrätten.
Men denna allvarliga fråga måste prövas i ett religiöst upplevelseperspektiv för att få rätt belysning.

Hur kan en ung kvinna, som ser ut som en söndagskollärarinna, köpa en pistol på Sergelplattan och sedan gå in i pastorsvillan, där hon arbetat som barnflicka och skjuta sin väninna som dessutom är pastorns fru, och därefter skjuta mot grannen inne i dennes hus?
Barnflickans framställning i tingsrätten var klar, sammanhållen och tankemässigt redig och avslöjade enligt min mening ingen psykisk störning, även om hon var nära sammanbrottet ibland. Hon är mer stabil i hovrätten.

Är de handlingar barnflickan utfört ett resultat av allvarlig psykisk störning? Handlade hon utanför egen självkontroll och i vilket kraftfält tog hon spjärn när skotten avfyrades?

För att få klarhet i
detta måste det religionspsykologiska perspektivet lyftas fram. Psykiatrin har ingen nämnvärd kunskap i dessa frågor.
Religiösa människor med psykiska problem söker sig ogärna till den vanliga psykiatrin, utan i första hand till själasörjare, sedan till S:t Lukasstiftelsen eller andra vårdande enheter med religiös profil.

I den typ av religionsutövning som sker i Knutby pingstförsamling lyser det kritiska tänkandet med sin frånvaro. Bristen på ifrågasättande av den i församlingen rådande tolkningen av Bibeln, gör att det är ett allt-eller-intet som krävs av medlemmarna.

När någon blir omvänd, frälst, i en församling som den i Knutby, förväntas man genom sin upplevelse att acceptera hela det teologiska konceptet utan begränsningar och kritisk analys.

I frälsningsupplevelsen får man konceptet transplanterat rakt och djupt in i sin själ. Undrar man över sådant som är centralt i församlingens teologi, är man inte "riktigt" frälst. Då har man brustit i sin överlåtelse till Gud.

Överlåtelsen är ett
centralt begrepp i frikyrkorörelsen och sker inte bara en gång utan upprepade gånger. Man börjar om, åter och åter igen. Det försvårar självfallet ett sunt trosbygge över tid, insikter som kräver eftertanke och personlig analys.
Den gudagåva som driver mänskligheten framåt - ifrågasättandet och självkritiken - anses vara oandliga fenomen i en församling av typen Knutby.

Ställs kritiska frågor om det som anses centralt i läran är man avslöjad och uppfattas som en avfälling. Man möts inte av logiska motargument, utan uppmanas att gå i intensiv bön eller begära förbön. Ytterst handlar det om osund underordning.

Församlingens tolkningar är så fasta att de inte går att rucka på. Tar man bort en pusselbit eller ifrågasätter en annan, rämnar hela bygget och mot det hotet värjer sig ledningen reflexmässigt.
I stället för kritiska frågor flyttar medlemmar från Knutby. Och församlingens ledning är troligen lycklig över att oppositionen lämnar.
Utbildning anses vara ett världsligt hinder för det andliga livet.
Inte ens upplysning och kunskap kan tränga igenom ett sådant system och räcker inte som "vaccination" mot religiös slutenhet.

I detta fält av ständig överlåtelse och avsaknad av accepterat tvivel kan en så godhjärtad och godtrogen ung kvinna som Sara Svensson lätt manipuleras av en man som är församlingens högste ledare och själasörjare och dessutom har starka sexuella erövringsbehov.

Stängs hon därtill in i pastorsvillan, troligen med församlingsledningens tysta vetskap, göms undan för utomstående och lever som husfaderns älskarinna under andliga förtecken har hon förlorat hela sin förmåga till makt över sitt eget liv.
Då är hon i ett tillstånd som kan liknas vid psykosen där patienten upplever styrning av makter någonstans från omvärlden. Hon är dock tankemässigt klarare och redigare än en schizofren eller psykotisk person.

Att kalla barnflickans tillstånd för allvarlig psykisk störning beror på hur man definierar diagnosen.
Frågan är om inte den rätta diagnoskoden saknas i psykiaterns kodbok, d v
s en lista av beskrivningar under rubriken religionspsykologi.

Barnflickan kan med största sannolikhet nå bot från sin "sjukdom" genom att flyttas ur den religiösa miljön och är knappast längre i behov av psykosmediciner.

Att manipulativt ha varit fråntagen sin självkontroll med religiösa förklaringsmodeller skapar självfallet ett labilt psykiskt läge och övergången till tillfrisknande med återvunnen personlig integritet kan ta mycket lång tid och kräver kunnig behandling.

Att som de utredande psykiatrikerna hävda att Sara Svensson riskerar att på nytt begå grova brott är en feltolkning. Det riktiga är att hon eventuellt på nytt kan falla tillbaka i en manipulativ situation i en stark religiös miljö.
När pastorns försvarare i hovrätten skjuter in sig på den psykiska störningen hos barnflickan, är det viktigt att ha de här framställda tankarna i åminnelse.

Straffrättsprofessor Madeleine Leijonhufvud har i ett debattinlägg på SvD Kultur den 24 september ställt den ofrånkomliga frågan: varför har
pastorns brottsligt manipulativa handlande mot barnflickan inte gjorts till föremål för rättslig prövning?

Roland Sennerstam

_____


Den här artikeln är så viktig så vi låter hela artikeln ligga i bloggen. Är glad och tacksam för att det finns läkare som Rigmor Robért och Roland Sennerstam som ser till barnen och ser vad som kommer att hända när barnen växer upp.

Artikeln är så bra, det går inte att kommentera, bara säga att vi behöver mer artiklar som har fokus på barn, ungdomar ja alla som blir fast i sekter.

Om ni använder google sökmotor kommer ni finna många intressanta artiklar från både Roland och Rigmor





Grafik, det har frågats om det inte kommer katter i bloggen snart, nu är den färdig. En liten Ragdoll som sitter så fint i gräset men en liten fantasifågel. Bilden är väldigt stor och går nog att förstora mer, 1500x1250. Har väldigt svårt att göra bilder på beställning, gör inga som skickas utan alla som hinns med att göra hamnar här i bloggen. :)

Varsågod alla som vill ta bilden :)

Inga kommentarer: