måndag 28 juli 2008

Bakom machomasken döljer sig sorg

En kriminell machoman med utländsk bakgrund i snygg kostym ser Stureplan som sitt vardagsrum. Han säger till mig: "Man ska ha en ny lyxbil. Den ska glänsa. Och en dyr klocka. Och en vacker tjej som är följsam och tystlåten. Och man bjuder flott på krogen. Resten syns inte." Det som inte syns är de bakomliggande orsakerna till varför vissa män dras till machokulturen. Det skriver i dag Rigmor Robèrt, läkare och psykoterapeut. Hon skriver: Slutenhet är kärnan i en machoman. Där döljer sig minnet av hur det känts att vara liten, värnlös och öppen. Machomannen har bestämt sig: "Då kunde jag inte försvara mig. Det kan jag nu." Men en gång inne blir det svårt att hoppa av. Om man ångrar sig och erkänner vad man gjort fel, vill be om förlåtelse och ta konsekvenserna blir det problem. Har du varit delaktig med andra kan också de avslöjas om du berättar vad du gjort. Golare kan påräkna hämnd. Det kan vara lika svårt att lämna Bandidos som att hoppa av från en extrem politisk grupp eller en religiös sekt. Om du vet hemligheter och vill lämna blir de andra rädda. Den som är rädd hotar. Med tiden finns det hemlighet och sorg bakom en machomask.

http://www.expressen.se/debatt/1.1245667/bakom-machomasken-doljer-sig-sorg

Mycket bra artikel av Rigmor Robért. Det här är applicerbart även på destruktiva sekter. Det här förklar
ar på ett tydligt sätt varför det är så svårt att hoppa av en kriminell organisation eller en destruktiv sekt. Rädsla och åter rädsla.






Grafiken har jag hållit på med under en veckas tid på lediga stunder. Det är en mård som frilagts och sedan har jag gjort en bakgrund. Stenarna har inte jag gjort utan de är gjorda i ett program som jag inte behärskar. Som inramning använde jag rostig styles.

Inga kommentarer: