fredag 4 juli 2008

Talande tystnad

Från Världen idag 2007-11-02:

Stockholmspolis med inriktning på grovt kriminella nätverk gjorde inhopp i Knutby-utredningen


Stockholmspolisen Leif Spånbo, med specialinriktning på grov organiserad brottslighet med förgreningar till före detta Jugoslavien, gjorde ett hastigt inhopp i Knutbyutredningen, innan han åkte utomlands till just forna Jugoslavien.

Leif Spånbo var tidigare kriminalinspektör vid Stockholms-polisen, med specialinriktning på grov organiserad brottslighet. Spånbo började på Uppsala-polisen strax före Knutby-utredningen och försvann lika hastigt utomlands efter utredningens slut, för att tjänstgöra i forna Jugoslavien.
Leif Spånbo har tidvis varit borta från polisverksamheten, för att arbeta i det privata näringslivet. I Uppsala arbetade han på samma avdelning som Jan Halling.

Du har ju tidigare jobbat med kriminella nätverk när du var placerad i Stockholm. Skulle du kunna berätta lite om det?
- Nej, det vill jag inte göra, det tycker inte jag har att göra med allmänhetens intresse faktiskt. Det är känslig information.

Vad arbetar du med nu?
- Jag är kriminalinspektör i Örebro, på polisens grovbrottslighetsrotel.

Varför blev du som Stockholmspolis inblandad i Knutby-utredningen?
- Det här är känsliga saker som man inte lämnar ut till allmänheten hur som helst.

Farid Lamrani var den som försåg Sara med vapen, vapenträning och logi under tre dagar innan mordet. Hur intressant är en sådan person i en mordutredning?
- Om det gäller frågor om sådant där, var jag en kugge i det stora maskineriet. Sådana frågor ska naturligtvis besvaras av spaningsledningen.

Varför tog det två månader innan polisen började intressera sig för Farid och hur Sara fick tag på vapnet?
- … (tystnad).

Är inte det en rätt viktig sak?
- Det är säkert det men det är också upp till spaningsledningen att kommentera. Jag var en kugge i maskineriet. Jag var förhörsledare åt Helge, det var min roll.

Du var också med på många förhör med Sara
- Ja, jag var med på förhören med Sara naturligtvis.

Det var du som bland annat visade henne bilden på Farid efter två månader och då var han redan i Marocko.
- … (tystnad).

Redan i första förhöret nämner Sara Farids namn, men ändå tar det två månader innan ni får reda på vem det är. Man skulle ju kunna tro att han var en viktig person.
- … Jaaa…, det är möjligt att han var det. Men den typen… vad ska jag kalla det för… polisiära utredningstekniska bedömningar så… så är det så här att visserligen sitter man i grupp och resonerar. men det formella beslutet fattas naturligtvis av spaningsledningen och av åklagare.
- Som vanlig utredningsman får man vissa roller i en sådan här utredning och min roll var definitivt inte att ha åsikter om det ena än det andra. Jag var fullt upptagen med att lära känna den som jag skulle förhöra. Det var min stora grej, det var min roll.

Ni undvek att fråga om vapnet och om hon började prata om det så avbröt ni henne och började leda in på andra saker.
- Nja, jo... det där får du nog fråga de andra om, du får fråga Kenneth Ågren om sådana saker.

Enligt polisen skulle Farid Lamrani ha befunnit sig i Marocko, där han avtjänade ett treårigt fängelsestraff, det är du medveten om?
- Ja, men vem som plockade fram de uppgifterna det var inte jag vem som gjorde.

I september i fjol kom det in en dödsattest som visade att Farid hade befunnit sig i Sverige...
- Jag vill inte kommentera någonting om den där utredningen. Jag var en kugge i hela maskineriet, min huvudsakliga uppgift var att sköta förhören med Helge, min biträdande uppgift var att jag var biträdande förhörsledare åt Sara, jag kunde alltså historien från början till slut, alltså Helges roll.

Skäms ni för den här utredningen om ni inte vill stå för den?
- Jag tror inte någon skäms för utredningen. Då tror jag du har missuppfattat allting

Men det är ingen som vill svara. Någon tycker jag att vi kan begära det från…
- Det kan jag också tycka, att någon borde svara på dina frågor. Men, men det är inte jag som ska svara på dem.

Vem tycker du ska svara på dem då?
- Det ska naturligtvis spaningsledningen och åklagarna göra. De ska svara på de frågorna, det är inte jag. Jag vet ingenting eftersom jag inte var i Sverige då.

Det var du som till slut visade bilden på Farid?
- Jag kunde hela Helges historia, men när det gäller just den här biten med vapnet, så känner jag mig osäker. Jag vet inte vad jag ska svara där. Ring Janne Halling, det är mitt råd.

http://www.varldenidag.se/index.php?option=com_content&task=view&id=489&Itemid=77

Leif Spånbos ovilja att svara på Världen idags frågor ger gödsel till spekulation och i viss mån förklaringar till varför locket lades på när det gäller att utreda Knutbyhärvan ordentligt. Allt började redan 1999 då första fru Fossmo dog och hade en dödlig dos Dextropoxifen i venblod men inget i maginnehållet.

Förhoppningen är att det finns modiga och ärliga människor som vill gräva i den här mycket underliga och undermåliga Knutbyutredningen. Läste i Knutbytråden, Flashback att en skribent talar om delikatessjäv. Mycket som är underligt i den utredningen redan från dag ett.

Gynna modiga Världen idag som på sitt plusarkiv har massor med intressanta reportage där finns hela reportageserier om:

Barnsexhandel i Sverige, Verkligheten bakom IB-affären, Estoniakatastrofen, Polisens illegala vapenhandel, Bordellhärvan och Knutbymordet.

Det kostar 69:- för en månad med obegränsad tillgång till nedladdning av PDF-tidningen och tillgång till Världen idags plusarkiv.

http://varldenidag.se

Grafiken idag är gjord i Photoshop CS3 med delar gjorda i Bryce och Poser, de delarna har inte jag gjort. Kommer fortfarande inte överens med Poser och undrar uppgivit om Poser och jag någonsin kan bli vänner. Fantasibakgrund med en hare blev resultatet. Är långt ifrån nöjd med bilden därför är den nedminskad i storlek. Kommer att fortsätta jobba med den bilden och se om den kan bli bättre. Kanske skall byta ut haren. Det tar väldigt mycket tid att frilägga ett foto så man får fram blommor, katter, hundar, träd eller vad det är man vill ha fram ifrån tidigare bakgrund.





Varsågod att ta bilden, skall försöka komma med en bättre senare.

Inga kommentarer: