onsdag 9 juli 2008

Det här får inte sopas under mattan

Från Ångermanlands Tidning 5 juli 2008

Det här får inte sopas under mattan

Frågan får inte sopas under mattan. Det säger riksdagsledamoten Barbro Westerholm, fp, som nyligen tagit upp frågan om sektbarn i riksdagen. Nu planeras ett seminarium där de här svåra frågorna ska belysas.

För tio år sedan kom en utredning, I god tro, som lämnade förslag till regeringen om hur man ska kunna öka kunskapen om situationen och om stödbehov till människor som lever eller har levt i mer eller mindre slutna rörelser. Särskild vikt lades vid barnens situation.

– Ingenting har hänt sedan dess. Utredningen lades åt sidan, säger Barbro Westerholm. Jag minns att jag och Margó Ingvarsson uppvaktade dåvarande socialminister Ingela Thalén och krävde att någonting skulle göras, men ingenting blev av. Boken ”Sektbarn” har Charlotte Essén har nu på nytt aktualiserat frågan.

– Jag har tagit upp frågan i riksdagen och i höst arrangerar vi ett seminarium för att samla aktuell kunskap. Det gäller att hitta de här barnen. Många gånger är det så att de inte vågar berätta.

– Sedan tog jag upp frågan har jag fått minst ett par hundra mejl från människor som farit illa i olika sekter. Och varje fall är ett för mycket.

www.allehanda.se


Barbro Westerholm, då litar vi på att du ser till att inga fler barn behöver fara illa och får sin uppväxt i sekter.
Se samtidigt till att boken Sektbarn når ut och kommer med i undervisningen på våra högskolor.

Inga kommentarer: