torsdag 17 april 2008

Brev från medlem i Knutby FFS till H.F.

Ett brev från en medlem i Knutby FFS som Pastor Sula har i sin ägo

Helge,

Jag kan inte tiga längre utan måste skriva, trots att vi inte får ta kontakt med dig. förlåt att jag inte vågar träda fram med namn", det skulle bli för svårt för mig här då. Jag är inte tillräckligt stark för det, än i alla fall. Jag är så besviken på våra pastorer och ledare för hur de behandlat dig när alla här vet att det handlar om ett taktiskt val för att skydda Tirsa och församlingens namn, även om jag tror att det fått motsatt effekt. Även här i våra egna led finns många frågor hos ett flertal av oss. ytan ser fortfarande fin och intakt ut men sprickorna under ytan blir fler och större. Jag önskar att du kunde ge mig svar på vad som fått dig att ändra din syn på Tirsa och församlingen utifrån bibeln. Mitt förtroende för din bibelkunskap är oförändrat.

Jag skulle vilja ropa ut att du inte bär ansvaret för hur S.S. mår, hur hon bröts ner! Alla här vet vem som dömt henne, och inte är det du! S.F. sa till mig att Tirsa har sagt att hon kunde vara lugn. Tirsa hade sagt: » Helge försöker försvara S.S. för att han inte vunnit över de andarna helt än, men jag vet att hon inte hör hemma i himlen. Om jag inte vill se henne där vill inte min man det heller förstår du väl.
Istället för att rannsaka oss själva har vi som församling lagt skulden på dig. Så enkelt för stunden men ohållbart i längden.

Tyvärr verkar hela Sverige ha gått på det, vilket drabbat dig och dina barn. Mest beklämmande är att S.S. verkar ha gått på Tirsas spel. Du var den ende som inte hade förkastat S.S. och som kunde tala gott om henne när vi blev instruerade att vända henne Ryggen. Det måste väl hon också veta innerst inne? Jag beundrar hur du öppet har bekänt dina fel och misstag och det gör att jag även kan tro på din oskuld även om jag ju inte vet säkert. Jag försökte ge dig ett leende den dag jag var i rättssalen för att visa att jag inte hatar dig utan fortfarande älskar dig. Såg du det? Ingen har varit så kärleksfull" stödjande och uppmuntrande som du, till Och med när jag varit fel och känt mig oren och misslyckad har du fått mig att våga tro att jag är älskvärd. Att du är så vet alla här i Knutby och det känns därför så fel att du idag beskrivs som hård och dömande. Det har du definitivt aldrig varit. Tvärtom!

Jag har svårt att förstå att det kan vara rätt att ljuga, ens för att skydda »Herrens sak« . Jag har svårt att förstå att vi dömer dig för dina relationer med kvinnor när det är »rätt« med både P och M, T och U till exempel.
Varför har du inte berättat att Sanna var otrogen mot dig innan du hade inlett ett förhållande med S.S.? Eller har du gjort det? Du verkar också ha hållit tyst om mycket saker om N*t**n [A***** L****~ förf. anm.) som skulle förbättrat din situation.
Trots att hon svikit dig verkar du inte ha svikit henne, det är starkt gjort, Helge! Du har öppet berättat saker som förstör ditt eget rykte men har tigit om saker som skulle skada andras. Det är beundransvärt i mina ögon. Trots vad Sara gjort mot dig, den ende som inte ville överge henne verkar du fortfarande älska henne., gör du det? Det är en hemsk lön du har fått för ditt stora hjärta" Helge.
Jag menar inte att du gjort rätt utan har ju verkligen felat i mot många genom att vara otrogen, vilket du ju själv säger ock så. Jag vet dock att man är två ansvariga i ett förhållande och tycker därför att det är så fel att lägga skulden på dig ensam för det. Att du skulle ha manipulerat och/eller tvingat S**a och N****n till detta vet alla som känner både dig och dom inte är sant. Du var ju inte N*****s första förhållande vid sidan av heller. Var den mannen också manipulativ då? Med tanke på
S***s ställning innan Tirsa försköt henne är det mer troligt att hon manipulerade dig i ditt översnälleri. Det var också så S***a beskrev S***s och din relation förresten.
Jag vill bara att du ska veta att inte alla tror på de efterkonstruktioner som gjorts av vem och hur du är, och att det vore bra för många av oss här att få höra dina svar på vad som är obiblisk här i Knutby. Det är därför vi inte får ha kontakt med dig
och det är därför rädslan för att du skulle bli fri var så stor.

Jag är inte rädd för sanningen utan längtar efter den, men vet.inte vart jag ska söka den. Snälla Helge, lämna inte ut mitt namn för jag är rädd för att bli dömd för mina frågor här. Jag ber. i hemlighet, feg som jag är, att sanningen ska nå oss här i Knutby, att HD ska ge dig prövning, med en frikännande dom som följd så barnen får tillbaka Sin pappa (en pappa som jag ser som det största föredömet på hur en pappa ska vara), och att S*** ska förstå att Tirsa bara använder henne för sitta egna syften. Till skillnad från dig som älskade S*** trots vad Tirsa och andra sa om henne.

Allt som hänt är så hemskt och svårt att förstå, men lika fel är det att du sitter där du sitter: förlåt Oss som i feghet och svaghet svikit dig, Helge! Jag hoppas att någon vill ge mig utrymme att säga det här och helst också ge dig möjlighet att svara.

en rädd och frågande vän

http://www.flashback.info/showpost.php?p=10691414&postcount=2607

Punketer som inte besvaras men som bygger på brevet. Detta har Pastor Sula vid ett flertal tillfällen försökt få svar på av de sektmelemmar som vistas i Knutbytråden


1. Medlemmarna är förbjudna av ledningen att ta kontakt med Hel*ge.
2. Medlemmen skulle få det svårt om hennes identitet kom fram.
3. Medlemmen är besviken på ledningens offer av Helge.
4. Detta handlar om ett taktiskt val för att skydda Tirsa och församlingens rykte.
5. Flera medlemmar är tveksamma till ledningens version av det som ledde till två mord.
6. Helge bär inte huvudansvaret för nedbrytrningen av Sa*ra eller för Sa*ras tillstånd.
7. Alla i sekten vet vem som dömt Sa*ra - och det är inte Hel*ge.
8. Alexandra har sagt till medlemmen som skrivit brevet att Tirsa (=Åsa Waldau) sagt att hon (Alexandra) kunde vara lugn. Hon har också sagt: "Helge försöker försvara Sara för att han inte vunnit över de andarna helt än, men jag vet att hon inte hör hemma i himlen. Om jag inte vill se henne där vill inte min man det heller förstår du väl."
9. Det är tragiskt att Sa*ra verkar ha gått på Tirsas spel, anser medlemmen.
10. Församlingen blev instruerad att vända Sa*ra ryggen. Hel*ge gjorde inte detta, och detta måste Sa*ra veta innerst inne.
11. Medlemmen vet att det har ljugits för att skydda "Herrens sak".
12. Pa*trik Wal*dau har ett förhållande med Ma*ria Lar*sson och Ås*a Wald*au (Tirsa) har ett förhållande med Ur*ban Fäl*t. Punkt.
13. Alex*andra var otrogen mot Hel*ge innan han inledde sitt förhållande med Sa*ra.
14. Hel*ge har varit förtegen om besvärande omständigheter för Älskarinnan.
15. Älskarinnan har svikit Hel*ge, men han har trots detta inte lämnat ut henne.
16. Sa*ra gjorde inte rätt mot Hel*ge i rättegången, med andra ord har hon inte berättat hela sanningen.
17. Sa*ra hade i sin höga ställning innan hon försköts av Tirsa enligt medlemmen sanolikt varit den som manipulerat Hel*ge i stället för tvärtom. Detta med tanke på Hel*ges "översnälleri", det vill säga extrema anpasslighet. Alex*andra har beskrivit Sa*ras och Hel*ges relation på detta sätt.
18. Medlemmen anser att beskrivningarna av Hel*ge och hans gärning i sekten i mångt och mycket är efterhandskonstruktioner.
19. En av de viktigaste anledningarna till att ingen medlem får ta eller ha kontakt med Hel*ge är att han har sagt att undervisningen i Gränsta med omnejd är obiblisk, och man vill inte att medlemmarna ska börja fundera på vad som är obibliskt. Därför är också rädslan stor för att Hel*ge skulle bli fri.
20. Medlemmen är inte rädd för sanningen men anar snarare än vet var den ska sökas.
21. Medlemmen är rädd för att bli dömd av församlingen för sina frågor till Hel*ge.
22. Hel*ge - alltså inte Patr*ik Wal*dau - är det största föredömet när det gäller barnuppfostran och faderskap i Gränsta med omnejd.
23. Tirsa använder bara Sa*ra för sina egna syften (OBS! Tempusformen!)
24. Hel*ge älskade Sa*ra trots det Tirsa och andra sa om henne.
25. Enligt medlemmen är det fel att Hel*ge sitter där han sitter, varför vi måste anta att medlemmen vet eller tycker att någon eller några andra skulle sitta där i stället.

http://www.flashback.info/showpost.php?p=10712743&postcount=2649

Varför vågar ingen i sekten svara Pastor Sula?

Inga kommentarer: