tisdag 27 januari 2009

Knutbymordet i dramatiserad dokumentär- artikel i DN 27/1-09

Citat DN 27/1-09

[...]

Trots alla skriverier och intervjuer kände jag att man ändå inte riktigt visat hur Knutbyläran ser ut i grunden och vad den får för konsekvenser. Jag hoppas kunna visa hur osund den är. Man kan fråga sig om den till och med var en förutsättning för att Sara Svensson kunde skjuta, säger Karin Swärd.


[...]


"Vägen hem" bygger på polisförhör, rättegångsprotokoll, intervjuer och hennes egna erfarenheter från församlingen. Inspelningar av församlingens predikningar spelas upp och mimas fram av skådespelarna. En avhoppad medlem, Marina Westman, berättar själv om sina erfarenheter.

Sara Svenssons ord spelas antingen upp från ett band eller framförs av skådespelerskan Liv Mjönes. Sara Svensson berättar om hur församlingen om och om igen pratade om att få "komma hem", om att livet på jorden mest var en väntan. Om hur Helge Fossmo övertygade henne om att mörda var Guds vilja.

- Allt bygger på verkliga händelser, för mig var det viktigt att göra en journalistisk produkt. Men begreppet "sant" aktar jag mig för, så här i Liza Marklund-tider, säger Karin Swärd.
[...]


- Under förarbetet slogs jag av den enorma makt han hade. Och hur omtyckt han faktiskt var, säger Emil Almén.

Han hoppas att filmen ska visa att historien om Knutby är mer komplex än man kan tro.

- Att säga att det handlar om en frikyrkopastor som var psykopat och bara damp ner i ett samhälle, det är att göra historien enklare än den är, säger Emil Almén.

Hela artikeln:

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=2204&a=877874






Karin Swärd, foto: Magdalena Piwowoz


Nu har vi fått en snabbrapport från förhandsvisningen på filmen i Göteborg, återkommer med utförligare information senare i kväll. Det var fullsatt! Hurra, hurra, hurra och stort Grattis till Karin med filmteam!

Inga kommentarer: