söndag 28 december 2008

Åsa Waldau den tongivande från Knutbysekten i UNT

Citat UNT 28 dec 2008

Vi har suttit i över två timmar vid köksbordet. Jag har inte sagt mycket. Åsa Waldau svarar omständligt och invecklat på varje fråga, det är en strid ström av ord, somligt är svårt att begripa, somligt är sådant som om det rycks ur sitt sammanhang skulle bli en fin kvällstidningslöpsedel.
Jag avbryter henne vid ett tillfälle, och läser högt ur mina anteckningar vad hon just har sagt: "Jag förklarar gärna krig mot alla andra kyrkor."
Åsa Waldau täcker munnen och skrattar.
- Nej, nej, skriv inte det. Det var inte så jag menade. Jag menar att vi behöver inte de andra kyrkorna. Vi trivs bra som vi är.

Vi närmar oss slutet av intervjun. Fotografen harklar sig och vill ställa en fråga. "Hur kan du tycka att Gud är god när så många onda saker har drabbat dig?"
Åsa Waldau knäpper händerna och lutar sig fram mot honom och säger:
- Det är en bra fråga. Svaret är lite komplicerat. Men jag tror att du kanske förstår.
Svaret tar en halvtimme. Fotografen säger att han har förstått. Det har inte jag, men jag är rädd att en ny förklaring tar en timme till.
Vi tar farväl på uppfarten till huset.

Hela artikeln här:

http://www2.unt.se/avd/1,1826,MC=77-AV_ID=846166,00.html


Fantastiskt bra jobbat av reportern Johannes Nesser, och fotografen Robert Henriksson reportaget gör full rättvisa. Perfekt helt enkelt! Detta är enligt Sektinfo sektledare Åsa Waldau, Gränsta, Knutby i ett nötskal.

Inga kommentarer: