måndag 15 juni 2009

Ulf Jonasson har skrivit till riksåklagaren

.
Mailet till Riksåklagaren från Ulf Jonasson


Jag har återigen besökt Inger och Ingvar Johansson - Helénes föräldrar - och Kenneth Ågren. Det blev två mycket givande samtal. Som ett resultat av dessa två möten beslöt jag att maila till Riksåklagaren (RÅ):

Till Riksåklagaren,

Jag vill fästa RÅ:s uppmärksamhet på följande blogg; ”Var Heléne Fossmos död den 18 dec 1999 Knutbys första mord?” http://forum.alltominget.se/index.php/topic,1029.0.html

Jag påbörjade bloggen den 4 sept 2008 och till dags dato har den besökts vid mer än 9 000 tillfällen. En debattversion av innehållet publicerades på Newsmill, den 26 febr 2009, och där har noterats fler än 3 000 besök.

Min ingång till omständigheterna kring Heléne Fossmos dödsfall gick via två kanaler,

1) dels har min hustru Birgitta Jonasson (Medicine Doktor i rättsmedicin) och undertecknad (Doktor i folkhälsovetenskap) sedan 1993 bedrivit forskning från ett rättsmedicinsk perspektiv om den smärtstillande substansen Dextropropoxifen, dvs den substans som Heléne Foss hade i blodet vid sitt dödsfall.

2) dels satt jag i den sociala distriktsnämnd i Uppsala som beslöt var familjen Fossmos tre barn skulle placeras, hos Helge Fossmos syster i Småland. Folkpartiet och moderaterna reserverade sig mot detta beslut, jag representerade folkpartiet i nämnden.

Med tiden växte mitt engagemang vad gäller Heléne Fossmos död. Helge Fossmo frikändes i både rättsliga instanserna, men polis och åklagarna och många flera – bland dem jag - kunde inte acceptera tings-och hovrättens beslut att frikänna honom från mordanklagelsen vad gällde Helénes död. Även domstolen har uttryckt stor förundran kring Helge Fossmos handlande.

Jag är väl medveten om att ärendet betraktas som avslutat – efter friande dom i både tingsrätt och hovrätt - och en avslagen ansökan om att föra upp målet till Högsta Domstolen. Jag vill dock påstå att en del nya uppgifter tillkommit sedan rättegångarna - inte minst kring den forskning som vi bedrivit om Dextropropoxifenet – och vars resultat vi inte anser har beaktats i rättegångarna. Därför vill jag redovisa mina fynd och reflektioner för RÅ vad gäller omständigheterna kring Heléne Fossmos död.

Jag hoppas därför att RÅ förutsättningslöst kan ta sig tid att gå igenom mina texter på bloggen - och göra sin egen bedömning huruvida mina redovisade resultat, synpunkter och analyser kan tillföra viktig information om Heléne Fossmos dödsfall.

Med vänliga hälsningar

Ulf Jonasson

...
Ulf Jonasson
Doctor of Public Health(DrPH), Journalist
Lövdalsvägen 5, S640 20 Björkvik, Sweden
Phone: +46(0) 155-714 55
Cellphone: +46(0) 730 23 26 00
...

Jonassons tråd på forumet AlltOmInget



Reflektion från en gammal man med livserfarenhet, är det någon i Sverige som tror att Helge Fossmo inte känner till hur Helene Fossmo mötte döden? Jag har inte träffat på någon.
En hemlighet kan bevaras så länge den endast finns hos en person, hemligheten om Helene bör finnas hos fler än en person.

Ställer en öppen fråga till Helge Fossmo och de i den innersta kretsen som fanns runt Helge Fossmo i Knutby vid tiden för den så kallade "halkolyckan" som föregicks av ett uttalande från Åsa M Waldau till Helene ~böjer du dig inte så får du gå hem~

NÄR TROR HELGE med flera att BOMBEN BRISERAR
?

/Eric Nilsson, bloggvikarie

5 kommentarer:

Anonym sa...

OM du frågat mig för en tid sedan, hade jag hållit med fullständigt. Men, nu lutar jag åt en, i mina ögon, ännu mer sannolik teori:

Helene tog livet av sig. Absolut inte frivilligt, utan hon tvingades till att göra det. Tror jag alltså. Och den som drev henne i döden var nog inte Helge, i första hand, utan Åsa, hon som ville ha Helge för sig själv..
Jag tycker det verkar som om Helge talar mer och mer sanning, för varje år som går, och jag tror faktiskt, att idag skulle han berätta om han visste hur Helene dog.. Det här är som sagt bara mina egna funderingar..

Mvh "inter-preter"

Anonym sa...

Svar till "inter-preter"

Håller bara delvis med.
Heléne, mamma till tre små barn har absolut inte självmant tagit livet av sig.
Att Åsa varit pådrivande kan vi nog vara överens om.
Åsa gillade inte att Heléne, med all rätt ville ha sin make och barnens pappa hemma lite mer.
Hon krävde Helges sällskap dygnet runt.
Helénes och Helges yngsta barn var vid tiden under året och dessutom hade Heléne ansvaret för flera dagbarn.
Helt omänskligt av Åsa att begära Helge för sig själv.

Visst talar Helge mer och mer sanning - men den om Helénes död har inte kommit fram ännu.
Han vet säkert.....

Ber Helge att lossa tungans band och berätta, för allas skull inklusive hans egen.

Hälsningar
Fågelvännen

Anonym sa...

Svar till fågelvännen:

Ja, för hade Helene svalt tabletterna själv, borde man väl funnit tablettrester i magen, vilket man inte gjorde..

Och så skallskadan, som omöjligt kan ha orsakats av ett "fall i badkaret" så nog fick hon någon form av "hjälp" för att möta döden... och då kanske inte från Helge i första hand, utan av Åsa?

Helge verkade ju ha älskat Helene oerhört mycket, skulle han verkligen klarat att krossa hennes huvud så? Jag tror inte riktigt på det. Jag tror däremot att en som verkligen hatade Helene (läs: Åsa) skulle klara det. : (

Mvh "inter-preter"

Pelle Jönsson sa...

Att Åsa ligger bakom Helénes död tycker jag är uppenbart, men jag tror inte att Åsa för egen hand utfört det hela. Det har hon utan problem kunnat överlåta på någon tjänstvillig sektmedlem, precis som hon alltid gjort. Hon har alltid hållit sig själv på armlängds avstånd från allt som liknar ett smutsigt hantverk. Det passar liksom inte in i hennes image. Kom ihåg att i den anda som gällde i sekten, var dådet "bara" en liten hjälp på vägen mot ett liv efter detta, som alla egentligen var inställda på och strävade mot.

Anonym sa...

SaFr var nog Åsas villiga "hit-man" eftersom Helge fegade ur och inte kunde följa Åsas direktiv.
/L