Sektbarn - ytterligare 2 recensioner som ger ros

Vårdfacket 30 okt 2008

Sektbarn. Ett reportage om de utvalda för paradiset

Charlotte Essén
468 sidor. Albert Bonniers förlag.
isbn 978-91-0-010697-3

Familjen, Hare Krishna, Knutby Filadelfia, Jehovas vittnen… Med ojämna mellanrum beskrivs dessa extrema, religiösa rörelser i pressen. Ofta är det en avhoppare som anonymt berättar om den strikt reglerade tillvaron i sekten. Men sekterna skildras sällan ur ett barnperspektiv, vare sig i tidningsartiklar, böcker eller akademisk litteratur. Okunskapen är stor hos såväl politiker som socialtjänst och sjukvård.

Charlotte Essén, frilansjournalist med medicinsk inriktning, intervjuar i boken barn som har vuxit upp i en extremrörelse. De berättar om fasansfulla upplevelser och om omgivningens oförmåga att se. Essén efterlyser en ökad kunskap om sektproblematiken i skolan; kuratorer och skolsköterskor behöver utbildning så att dessa barn kan få hjälp. Någon sakkunning rehabilitering av den typ som exempelvis finns i usa saknas helt i Sverige.

Tidningen Broderskap - Boknytt skriver så här:

Charlotte Essén, Sektbarn, Albert Bonniers förlag

Religiös terror mot barn

Denna genomarbetade och heltäckande tegelsten om religiösa sekters terror mot sina barn visar att läget är långt mycket värre än jag (och samhället) hade kunna ana. Psykisk och fysisk misshandel. Sexuella övergrepp, Kärlekslösa föräldrar. Karg miljö. Tvångsgifte. Ständiga helveteshot. Social isolering från samhället. Totalitära ledare. Svart-vit världsbild. Konspirationstänkande. Knappt rätt till sjukvård. Demontro. Hunger och dåliga kläder. Barnarbete. Svensk sektkultur liknar importerad hederskultur. Denna bok fyller verkligen ett behov, då de som vanligt flata och naiva svenska myndigheterna inte kan föreställa sig att barn verkligen kan behandlas så grymt.
Hans Norebrink "

Bokafton:

Torsdagen den 13 november kl. 19.00 är det bokafton på S:ta Katharinastiftelsen,