lördag 17 maj 2008

Lämna elektroniska spår - nytt försök att tysta sektkritik

Åtskilliga försök görs för att få tyst på de som är krititiska mot sekter så även från anhängare till sekten i Gränsta. En medelålders kvinna bloggar om personer som är kritiska till sekten i Knutby, bloggen ger mig starka vibbar av en typisk rättshaverist därför läggs ingen länk till hennes bloggar. Hon hade först en blogg på en annan blogportal men efter hon upptäckte sektinfo så finns hon även här på blogspot. Det är tragiskt, kvinnan lämnar elektroniska spår efter sig som går att följa över nätet allt från det hon ungefär runt sex-sjutiden på morgon ger sig ut på nätet till fram på kvällen.

Hon har under olika s.k. nicknames t.ex.:

Anklagat en enda person från att vara allt från
- skolpersonal från Knutby skola
- grannar till sekten i Knutby
- en känd äldre kvinna som arbetat mycket med sekter

- en kvinna som tidgare haft berömda sidor med guider i datakunskap
- en släktinging till H.F
- Karin Swärd från TV4 som spelar in filmen – Vägen hem är den senaste i raden av anklagade.

Allt finns sparat som skärmdumpar och naturligtvis har hon även lämnat fina spår ifrån sig genom sitt ip. När hon skrivit inlägg och kommentarer i forum eller blogg har hon ibland försökt använda proxy av typ osynlig.info, proxypimp o.s.v.

Glömmer aldrig när hon skulle lägga en kommentar och hon trodde hon var säker, då släppte helt plötsligt proxyn för henne och fram kom som väntat X_FORWARDED_FOR IP
Och vips så var det dokumenterat igen.

Att lita till proxy när man vill vara anonym är förenat med risker, dels fodrar det mycket stor kunskap och erfarenhet. Man bör tänka på dessa elektroniska spår som lämnas så fort vi kopplar upp oss mot nätet.

Det av många omtyckta nätverket TOR t.ex. tror att de kan känna sig säkra och visst
en viss säkerhet ger en bra proxy men är man ute att förtala, ljuga och anklaga eller göra något annat och vill vara anonym så kan det glömmas.
Vissa av dessa anonyma proxy är s.k. fulproxy, de döljer dig inte utan hämtar information från din dator istället. Dessa fulproxys kan ses ibland bland så kallade siter för free proxy.

Läs på wiki: http://sv.wikipedia.org/wiki/Tor_(n%C3%A4tverk)
Hackademix http://hackademix.net/2007/09/26/cross
Demaskering av proxy läste jag om i något dataforum hösten 2007, trodde inte det var möjligt men man skall aldrig underskatta det ständigt kunskapsinhämtande it-folkets uppfinningsrikedom när det gäller att exprimentera och finna nya lösningar på problem.

Om jag använder proxytjänst själv? Ja det gör jag men inte för jag tror att jag inte lämnar spår efter mig utan enbart för jag inte tycker sidor jag surfar på inte skall ha reda på var jag kommer ifrån, vilka sidor jag besökt, OS, skärmupplösning, installerade program och plugins osv.

Återkommer säkert till detta senare, funderar på att öppna en blogg eller hemsida för mina återupptagna intressen. Har plockat fram alla mina gamla böcker i C++, java och grafik, får se vad tiden räcker till och om intresset håller i sig.


Viol från kruka, roligt att det växer så bra, köpte otroligt mycket plantor i år men så älskar jag blommor. Hittade ett plugin till PS som jag hade men som fallit i glömska.

Inga kommentarer: